Slim, veilig en een hoge fun factor; ondernemer Job van de Kieft heeft met Scoozy de scootmobiel opnieuw uitgevonden. Binnen vijf jaar moeten er 10.000 Scoozy's rondrijden in Europa. Vroegefasefinanciering van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland gaf het bedrijf een vliegende start.
Job van de Kieft bereikt met Scoozy binnenkort een mijlpaal. De certificering voor de innovatieve scootmobiel is zo goed als rond. De eerste Scoozy's zijn al verkocht en kunnen naar verwachting binnen enkele weken de weg op. “Ruim twee jaar geleden was Scoozy niet meer dan een businessplan op papier. We hebben het concept bloedsnel ontwikkeld”, zegt Van de Kieft met gepaste trots.
Een scootmobiel is niet bepaald het sexy product waarover je vertelt op verjaardagen, geeft Van de Kieft met een glimlach toe. Maar hij kan er zijn kennis, maatschappelijke betrokkenheid en ondernemerschap helemaal in kwijt. Van de Kieft studeerde industrieel ontwerp aan de TU Delft en won in 2005 de World Solar Challenge, een wedstrijd waarbij studententeams met zonnewagens Australië doorkruisen. “Die ervaring heeft mij gevormd. Vanwege de kick die je krijgt van het bereiken van doelen met een goed team, de bijdrage die je levert aan de maatschappij en het gevoel van vrijheid als je door de woestijn rijdt.” Van de Kieft ging na zijn studie werken bij TNO, maar wilde een bedrijf beginnen in de mobiliteit. Bij elektrisch rijden denk je al snel aan Tesla’s en laadpalen voor. Maar er was ook een doelgroep die al veertig jaar elektrisch rijdt en nauwelijks met innovatie wordt bediend: de scootmobielrijder. Na het doorspitten van bakken met rapporten en vele kopjes koffie met scootmobielclubs, ontwikkelde Van de Kieft het concept voor Scoozy; een slim, veilig en mooi vervoersmiddel met hoge fun factor, als alternatief voor de scootmobiel. “Wij benaderen de scootmobiel niet als hulpmiddel, maar als gaaf mobiliteitsmiddel dat je onafhankelijkheid en vrijheid biedt. Een voertuig waarop je trots bent in plaats van je ervoor te schamen.” Van de Kieft werkte vanaf 2013 het businessplan uit, maar belandde in een impasse: partijen die willen investeren in de ontwikkeling van een prototype, bleken lastig te vinden. “Investeerders wilden eigenlijk al omzet zien. Maar het enige wat wij hadden was een goed plan en een gefotoshopt zijaanzicht”, zegt de ondernemer. Begin 2016 hoorde Van de Kieft echter van de regeling Vroegefasefinanciering (VFF) van RVO.nl. Met een VFF-lening kunnen starters en mkb-ondernemingen onderzoeken of hun idee kans van slagen heeft op de markt. Van de Kieft: “Ik dacht: dat is precies de constructie die ik voor de ontwikkeling van een prototype nodig heb.” De ondernemer werkte zijn plannen uit, regelde zeven ton aan intentieverklaringen van investeerders en pitchte in september voor een commissie van ondernemers die adviseren aan RVO.nl. De aanvraag voor de lening van 3,5 ton werd nog dezelfde dag toegekend. “Nog geen half uur na mijn pitch werd ik gebeld dat ze in mijn idee geloofden. Binnen een paar weken hadden we de eerste tranche van de lening binnen!” Van de Kieft zegde zijn baan bij TNO op om zich met compagnon Jan Willem van Gent op Scoozy te storten. Een half jaar later was het eerste prototype gereed: Van de Kieft: “Dankzij de VFF konden we knallen.” Van de Kieft vond de communicatie met RVO.nl soepel verlopen en het traject voor de aanvraag duidelijk en laagdrempelig. “Voor mij was ook belangrijk dat ik voor de lening niet persoonlijk garant hoefde te staan. Ik ben vader van twee kinderen, een derde is onderweg. Een stabiele financiële situatie is voor mij een voorwaarde”, zegt hij. De slimme, veilige en plezierige scootmobiel is inmiddels klaar voor de markt. Hij heeft vierwielaandrijving en grote, onafhankelijk geveerde wielen, waarmee de gebruiker makkelijk over stoepranden en het bos in kan. De scootmobiel heeft geen stuurkolom, zodat de gebruiker makkelijker interactie kan hebben met de omgeving. Een display geeft de actieradius weer. Hoger geplaatste verlichting maakt het bekende reflectiehesje om de stoel overbodig. Het bedrijf is gevestigd in 'startupfabriek' YES!Delft en telt nu zes medewerkers. De productie vindt plaats bij een extern bedrijf in Emmen. De scootmobiel met een vanafprijs van 8799 euro, is verkrijgbaar via de hoofdlocatie en vier dealers. Scoozy gaat ook scootmobielen beschikbaar stellen via lease vanaf 210 euro per maand. Scoozy heeft sinds de Vroegefasefinanciering nog een miljoen aan investeringsgeld opgehaald. “Het mooie van deze constructie is dat investeerders vanaf de eerste rang konden meekijken, zonder dat ze meteen hoefden in te stappen. Toen het prototype gereed was, hebben ze dat direct gedaan”, zegt Van de Kieft. Hij denkt dit jaar op 'een bescheiden afzet' van honderd scootmobielen uit te komen. “We willen eerst zaken als garantie, onderhoud en service goed neerzetten. Vanaf 2020 gaan we opschalen”, zegt de ondernemer. Scoozy heeft een financieringsronde uitstaan voor nog een miljoen. Van de Kieft zegt al aanvragen voor dealerships te hebben vanuit 28 landen in Europa. Zijn ambitie? “Over vijf jaar moeten er 10.000 Scoozy's rondrijden in heel Europa.”Auteur: Bram de Vrind, zie hier het originele artikel.
Fotograaf: Jorrit Lousberg