Scoozy: een veilig nieuw vervoersmiddel

30 mei 2017 in

Jaarlijks vallen er rond de veertig doden door ongevallen met scootmobielen. Op dit moment rijden er in ons land zo’n 300.000 en de verwachting is dat dit aantal in 2030 verdubbeld is. Waarschijnlijk vallen en er dan minder slachtoffers, omdat er een nieuwe verbeterde generatie scootmobielen aankomt.

Rijden met een scootmobiel is levensgevaarlijk omdat de bediening verre van logisch is. Zo geef je juist gas als je in de handrem knijpt en is het vervoermiddel instabiel door de kleine wieltjes. „Het verbaast ons al jaren dat er niets aan verandert. Uitermate irritant omdat er onnodig slachtoffers vallen”, zegt Cindy Esseling van Veilig Verkeer Nederland.

„Het is inderdaad vreemd dat er nog nooit iets gedaan is om de veiligheid te vergroten”, vindt ook onderzoeker dr. Ragnhild Davidse van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. „De bediening van de scootmobielen speelt een rol bij het ontstaan van scootmobiel-ongevallen. Intuïtief knijp je in de handrem als je wilt stoppen, maar dan geef je dus gas. Heel tegennatuurlijk.”

Nieuw ontwerp

Vier oud-studenten van de TU Delft ontwierpen een nieuwe scootmobiel: de Scoozy. „We waren allemaal teamleden van de Nuon Solar Team en deelden een passie voor elektrisch vervoer en innovatie”, zegt Job van de Kieft. „We wilden een startup beginnen waarin we die facetten kwijt konden.”

„Toen we onderzoek deden, ontdekten we tot onze verbazing dat er de afgelopen veertig jaar weinig tot geen ontwikkeling is geweest op de markt voor scootmobielen”, stelt Winnifred Noorlander. „De modellen zien er nog even suf uit, de bediening is levensgevaarlijk en bovendien zijn veel apparaten instabiel. Toen we hoorden dat er mede daardoor zoveel slachtoffers vallen, zijn we ons gaan richten op een veiliger ontwerp.”

Ontzettend stabiel

Testrijder Jeannette de Noord is enthousiast over het nieuwe model. „Het is geweldig om te merken dat je ontzettend stabiel bent. Het maakt niet uit over welke ondergrond je rijdt, want de ophanging van de vier wielen zorgt ervoor dat je niet kantelt. Ook al zit er een diepe kuil in de weg, hij blijft in balans. Je voelt je gewoon erg veilig en comfortabel op deze scootmobiel.” De 55-jarige De Noord lijdt al jaren aan de ziekte Multiple Sclerose (MS) en ziet haar mobiliteit steeds verder afnemen. „Ik kan nog wel een stukje lopen, maar langere afstanden zijn een probleem. Ik ga nu nog veel met het openbaar vervoer, maar vanaf de halte moet je dan ook lopen en nu bepaal ik helemaal zelf waar en wanneer ik ergens heenga. Het vergroot mijn mobiliteit en daardoor kan ik langer aan het sociale leven deelnemen.” Met een actieradius van ongeveer veertig kilometer kunnen gebruikers ook langere afstanden afleggen.

De Noord: „Waar ik het meest van onder de indruk ben is dat het stigmatiserende effect als sneeuw voor de zon verdwijnt. Mensen zien niet meer een minder-valide voorbij komen, maar een gave gadget rijden!”

Iets duurder

Vandaag wordt de Scoozy gepresenteerd onder het toeziend oog van prins Constantijn, die ambassadeur van de startups is. „We zijn vol goede moed dat het een succes wordt. De eerste drie zijn al verkocht terwijl de kopers de scootmobiel nog niet eens hadden gezien”, weet Noorlander, die zegt dat de ontwikkeling rond de 350.000 euro heeft gekost. „Het voertuig kost nu nog 10.000 euro, maar als het in productie genomen wordt zal dat rond de 8500 euro liggen. Iets duurder dan de ’normale’ scootmobiel, maar ook veiliger.”

Publicatie: Telegraaf 
Auteur: Gijsbert Termaat


Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ben als eerste op de hoogte van het laatste nieuws!

30 mei 2017
Deel deze post