Groot probleem en allang bekend
De cijfers over verkeersveiligheid tonen al jaren aan dat scootmobielen een van de gevaarlijkste vervoermiddelen op de weg zijn. Dit is onderzocht door VeiligheidNL in 2013 in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ook in 2016 en 2022 werden er Kamervragen gesteld over de onveilige scootmobielen. Het tv-programma Kassa benoemde de scootmobiel in 2018 tot het gevaarlijkste vervoermiddel op Nederlandse wegen. De uitzending van Test Case op 31 januari bevestigde dit beeld opnieuw, waarbij gebruikers vertelden over hun eigen ongeval ervaringen.
Het product kán veiliger
In 2018 deed SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) onderzoek naar de oorzaken van scootmobiel ongevallen en kwam met aanbevelingen voor verbetering van de scootmobiel. Scoozy is op dit moment de enige fabrikant die deze aanbevelingen toepast in haar product en zelfs verder gaat. “Met Scoozy willen we laten zien dat het anders kan.” zegt Van de Kieft. Scoozy is voorzien van:
- Een verbeterde stabiliteit door onafhankelijke vering met 4 grote wielen;
- Actieve rem met intuïtieve joystick besturing;
- Stuurbegrenzing op snelheid en stuuruitslag die je beschermt tegen omvallen in de bocht;
- Bescherming tegen impact door deuren en gordel;
- Betere zichtbaarheid door hoge verlichting en reflectoren.
Aan innovatie hangt een prijskaartje, want Scoozy zit met bijna 10.000 euro aan de bovenkant van de markt. “Dit is logisch, want de volumes zijn in het begin nog laag”. Scoozy zit dan ook niet standaard in het WMO pakket. Om volumes te verhogen en de prijs te verlagen moet de markt veranderen.
Maak innovatie betaalbaar met 3 veranderingen
Van de Kieft pleit voor 3 veranderingen in de markt om ervoor te zorgen dat fabrikanten kunnen innoveren.
- Maak WMO afhankelijk van inkomen: Op dit moment is de WMO voor iedereen gelijk en betaal je onafhankelijk van inkomen een eigen bijdrage van €19,- per maand. Maar een deel van de mensen kan het prima zelf betalen en heeft de WMO niet nodig. Vergroot je de private markt door het afhankelijk te maken van inkomen. Daardoor kan er meer geïnvesteerd worden in innovatie. Én er blijft meer geld over voor mensen die het niet zelf kunnen betalen. Deze mensen kun je dan van een beter product voorzien.
- Neem de aanbevelingen van SWOV op in aanbestedingen: Aanbestedingen verwijzen naar wettelijke normen en vervolgens wint de aanbieder met de laagste prijs. Pas de gemeentelijke aanbestedingen aan door de aanbevelingen van SWOV uit 2018 mee te nemen in de eisen voor het product. Op die manier komt innovatie op gang en stimuleer je fabrikanten om met oplossingen te komen die veiliger zijn.
- Haal cowboys van de markt: Weer producten zonder keurmerken van de markt. Laat de Inspectiedienst actief acteren op meldingen hierover. Verplicht verkopende partijen te communiceren dat ze een product zonder veiligheidskeurmerk verkopen. Dan weet de klant waar hij/zij aan toe is.
Op naar minder verkeersslachtoffers
Er is veel interesse in Scoozy, maar de prijs ligt buiten bereik voor sommige mensen. Daarom lanceert het bedrijf in januari een abonnementsvorm. Hiermee rijdt een gebruiker voor een vast maandelijks bedrag het nieuwste model Scoozy C tegen een betaalbare prijs. “Daarmee willen we een veilig product met de beste service toegankelijk maken voor iedereen." "De volgende stap in onze missie naar minder verkeersslachtoffers”: aldus Van de Kieft.
--EINDE PERSBERICHT--
Contact:
- Job van de Kieft - CEO en oprichter van Scoozy
- Telefoon 0031015-8000222
- Email: info@scoozy.nl
- Website: scoozy.nl
- Foto’s van Scoozy: flickr.com/scoozyNL
- Videos van Scoozy: youtube.com/scoozynl
Bronnen:
- 2013 VeiligheidNL artikel in Trouw
- 2016 Kamervragen
- 2018 SWOV
- 2021 SWOV factsheet
- IGJ factsheet met betrekking tot risicomanagement bij fabrikanten
- Scootmobiel bij de Lidl voor 1.500,-
- Geschiedenis van de WMO
U bent van harte welkom bij ons in de fabriek. We laten graag zien hoe we werken en wat erbij komt kijken om een Scoozy te maken.