Voor veel mensen in Nederland is de scootmobiel een belangrijke schakel in een zelfstandig en mobiel leven. Maar een ‘sexy’ product waar je graag op gezien wilt worden, is het niet. En dus bedacht de Delftse startup Scoozy een moderne variant die ‘er beter uitziet, veiliger is en waar je meer meer mee kan’.
Ver voor de elektrische fiets, scooter of auto tufte de scootmobiel al elektrisch door het leven. Een fascinerende gedachte volgens Scoozy-baas Job van de Kieft. Hij is groot fan van elektrisch rijden, en werd bijvoorbeeld al wereldkampioen tijdens de Solar Challenge. Na zijn studie aan de TU in Delft ging Van de Kieft bij onderzoeksbureau TNO werken waar hij zich bezighield met mobiliteit. Daar kwam hij in aanraking met het scootmobiel.
,,Het gekke is dat scootmobielen al tientallen jaren bestaan en sindsdien niet heel erg veranderd zijn. De markt is vrijwel hetzelfde gebleven, terwijl er zoveel ruimte voor verbetering is”, zegt Van de Kieft. ,,Het is een hele gecontroleerde en gereguleerde markt die vooral gericht is op een product dat niet te veel mag kosten. Precies zoveel als wordt vergoed. Dus er is geen ruimte het product beter, veiliger en mooier te maken.”
En dat is jammer, want naast mobiele beperkingen is voor veel mensen een traditionele scootmobiel vooral ook stigmatiserend. ,,Mensen voelen zich al snel bejaard of gehandicapt in zo’n ding. Wij komen dus nu met een vlottere en modernere variant waarin iedereen gezien wil worden.”
Veilig en robuust
Maar naast visueel aantrekkelijk is Scoozy vooral ook veilig en robuust. Dankzij de vier grote 16 inch wielen kan Scoozy op meer plekken komen dan een traditionele scootmobiel, bijvoorbeeld in het bos. De vier banden bieden ook meer stabiliteit, de kans op omvallen bij een driewieler is vele malen groter. ,,We hebben qua besturing gekozen voor een joystick. Dat werkt heel intuïtief. Bij een traditionele scootmobiel moet je in hendels op het stuur knijpen om gas te geven. Op een fiets betekent dat juist remmen. Dat is verwarrend. De joystickbesturing heeft een actieve rem. Loslaten is zacht remmen, naar achteren sturen is een harde stop. Het begrensde stuursysteem beschermt je daarnaast tegen het maken van een te scherpe bocht op hogere snelheid. En omdat je geen stuur voor je neus hebt, voelt Scoozy heel open en vrij.”
Uiteraard is wel aan veiligheid gedacht. Een veiligheidsgordel houdt je in je ergonomisch gevormde zitkuip met semi-onafhankelijke vering, direct boven het lage zwaartepunt. Dankzij de lithium-ion accu heb je een bereik tot wel 100 km. Op het display is altijd een actuele status van het bereik in kilometers te zien. ,,Verlichting is ook een dingetje. Bij een traditionele scootmobiel zie je vaak een fluorescerend hesje aan de stoel hangen. Dat is natuurlijk eigenlijk te gek voor woorden. Daarom hebben wij een reflector in de stoel geïntegreerd. En dankzij de hooggeplaatste ledverlichting valt Scoozy ook extra op in het verkeer.”
Scoozy richt zich op mensen met een verminderde mobiliteit. Het ultieme doel is om hen vaker de auto te laten staan en eerder voor deze moderne scootmobiel te kiezen. Begin juni komt de nieuwste versie van de Scoozy op de markt. De adviesprijs wordt 9995,00 euro en naast in Nederland is de Scoozy nog in 7 tot 8 andere Europese landen verkrijgbaar.
Scoozy wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar maar in sommige gevallen wel uit het persoonsgebonden budget (pgb) of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). ,,Omdat Scoozy een hybride is tussen een scootmobiel en een elektrische rolstoel, krijg je soms nog meer vergoed. Omdat voor elektrische rolstoelen een hogere vergoeding staat”, legt Van de Kieft uit.
' Waar een traditionele scootmobiel nog wel eens scheve blikken krijgt, is Scoozy juist iets positiefs.’
loopkrukken
Nu het basismodel van Scoozy staat, zijn er een eindeloos aantal extra functionaliteiten denkbaar. Wat betreft veiligheid, de functionaliteit van de stoel en extra intelligentie. ,,We hebben nu al een flink aantal accessoires, zoals voor bagage of je loopkrukken. Dat is het leuke van dit platform. We blijven vernieuwen. Daarmee willen we het net zo normaal maken om een Scoozy aan te schaffen als ieder ander vervoersmiddel.”
------------------------------
Publicatie: Algemeen Dagblad 31 mei 2021
Dit artikel is geplaatst in de rubriek Technische Dienst waarin zij startups en hun geniale hersenspinsels portretteren.
Tekst: Till Behne
Foto’s: Jorrit Lousberg, Light at Work
Ervaar Scoozy zelf!
Wil je alle features van Scoozy zelf proberen? Plan je proefrit dan nu in! Dit kan bij je thuis, bij een dealer, in de Fabriek van Scoozy of in de natuur tijdens een Scoozy Adventure Tour: