De scootmobiel die niet om valt en blits is

‘Deze Nederlandse scootmobiel valt níet om en is nog blits ook’

Een Nederlandse scootmobiel die minder lullig én minder gevaarlijk is. Onafhankelijke ophanging, vierwielaandrijving, active city braking – het lijkt wel alsof we in de autorubriek Blik zijn aanbeland. Maar de Scoozy is echt een scootmobiel, al is hij qua vormgeving en opzet wel van een andere categorie dan de marsverkenners waarmee mindervaliden nu de paden op en de lanen in gestuurd worden. Scoozy is een Nederlands product, ontwikkeld door het team van de TU Delft dat ooit achter de successen van Nuons zonnewagen stond.

Hoewel de meeste teamleden na hun studie elders werk hadden gevonden, bleef het knagen, zegt Jan Willem van Gent, productontwikkelaar bij Scoozy. Ondanks grote ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden is er nog niet veel geld te verdienen in deze markt. ‘Tot iemand zei: behalve in die voor scootmobielen. Daar wordt al veertig jaar geld verdiend en er is nul innovatie.’

Vier voormalige zonnevrienden staken hun hoofden bij elkaar en concludeerden hoe de snelgroeiende markt van de scootmobiel zich moest behelpen met lullige karretjes die makkelijk omvallen. Dat het gevaarlijke apparaten zijn, blijkt uit de ongevallencijfers: in 2016 kwamen 38 bestuurders van een scootmobiel om het leven, bijna net zo veel als er motorrijders omkwamen.

Bij scootmobielen gaat het vaak om eenzijdige ongevallen. Bestuurders die tegen een boom rijden of pardoes een sloot in. Een van de redenen is de bediening. Vaak moet de bestuurder knijpen in een soort handrem om harder te gaan en deze loslaten als er geremd moet worden. Dat is contra-intuïtief en bij stress reageren bestuurders net verkeerd, waardoor ze juist versnellen als er geremd moet worden. Ook schieten scootmobielen er na het nemen van een hobbel vaak vandoor. Of ze vallen om, vanwege het hoge zwaartepunt en doordat ze vaak maar drie wielen hebben.

De mannen en vrouw van Scoozy namen de aandrijftechnologie van de zonnewagen, verwijderden het stuur, waardoor er meer beenruimte is en de stoel lager kan, wat het zwaartepunt verlaagt; ze gaven hun mobiel vier wielen die onafhankelijk geveerd zijn en apart van elkaar sturen en gebruikten een joystick voor de bediening. Alleen de zonnepanelen ontbreken.

Rijden met Scoozy is een eitje. De Gadgetdesk had het vrijwel meteen onder de knie. Ook vier mannen van Spierziekten Nederland, die op bezoek waren voor een kennismakingsrit, toonden zich tevreden. Minder stigmatiserend, vonden ze het blitse apparaat, al hadden ze nog wel wat tips voor betere besturing.

Scoozy wordt nu verder ontwikkeld en de makers hopen hem in 2018 in de markt te brengen. Volledig overzicht van de specificaties vind je hier.

 

Publicatie: Volkskrant
Auteur: Bard van de Weijer

Delen op

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Jouw Scoozy avontuur
begint hier!

Maak een proefrit in Scoozy en ontdek de voordelen voor jou. Klik hieronder om jouw rit gemakkelijk te boeken.

Proefrit maken

Er zijn verschillende opties om een proefrit te maken: op ons hoofdkantoor in Delft, bij jou thuis, of bij een van onze natuurlocaties. Laat hier je gegevens achter en wij bellen je op om jouw proefrit in te plannen.

    Vink er zoveel mogelijk aan

Ontdek of Scoozy iets voor jou is!

  • Middels een paar korte vragen, sturen wij jou meer informatie toe.

    Vragen met een * zijn verplicht.

Heb je alles kunnen vinden?

Voor meer informatie kun je de brochure van Scoozy downloaden. Heb je deze brochure al, maar heb je toch nog vragen voor ons? Neem dan contact op via het contactformulier.